۱۳۸۹ فروردین ۲۷, جمعه



پنج هکتار از بکرترین ذخیره گاه جنگلی بلوط ایران تخریب شد
اهواز - خبرگزاری مهر: حدود پنج هکتار از جنگلهای منطقه بلوط بلند به عنوان تنها ذخیره گاه جنگلی بلوط ایران توسط افراد ناشناس تخریب شد.
به گزارش خبرنگار مهر در اهواز، جنگلهای بلوط بلند یکی از مناطق بکر جنگلی در نزدیکی شهرستان ایذه است که دارای درختان بلوط و از زیبایی منحصربه فردی برخوردار است.
این منطقه که در جنگل های رشته کوه زاگرس قرار گرفته است تنها ذخیره گاه جنگلی درختان بلوط ایران به شمار می رود که بیشترین حجم بلوط منطقه را در خود جای داده است ولی متاسفانه این منطقه به علت کمبود نیروی حفاظتی هم اکنون مورد هجوم افراد ناشناس برای تهیه هیزم و ذغال واقع شده است




بلوط درختی است که کاشتنی نیست و برای اینکه یک شاخه از آن مجددا به شکل اولیه بازگردد شاید 200 سال طول بکشد و شاید اصلا به هیچ وجه به شکل اولیه بازنگردد.


بلوط؛ نماد استقامت
درخت بلوط، درختی آشنا و تنومند است که برگ‌هایش در زمستان نمی‌ریزد و طول آن تا 40 متر می‌رسد و شاخ و برگ‌های آن دورا دور تنه درخت را که پوستی صاف و خاکستری رنگ دارد و با گذشت سالیان شکافهایی برمی‌دارد، می‌پوشانند.
بلوط ها درختانی هستند دارای شکل توپر، حجیم و گسترده با تاجی گنبدی شکل و برگهای موج‌دار در لبه و همچنین میوه‌هایی ایجاد می‌کنند که درون یک محفظه فنجان مانند قرار دارند.
چوب بلوط فشره و محکم است و نماد قدرت و استقامت است و از گذشته‌ خیلی دور یکی از مهمترین مصالح ساختمانی در اروپای شرقی بوده است. در گذشته علاوه بر مصرف انبوه الوار بلوط در ساختمان‌سازی از چوب بلوط برای ساختن کشتی‌های بازرگانی و جنگی استفاده گسترده می‌شده است.




روزگاری از تمام قسمت‌های درخت، استفاده‌های پزشکی به عمل می‌آمده است. در افسانه‌های عامیانه قرون وسطا آمده که تماس یک میخ با قسمت صدمه دیده‌ بدن و سپس فرو کردن همان میخ در درخت بلوط سبب می‌شده است که بیمار شفا یابد.
زمانی برگ‌های بلوط را بر روی زخم و بریدگی‌های بدن می‌گذاشتند تا زخم التیام پیدا کند اما امروزه گیاهپزشکان تنها از پوست درخت بلوط استفاده دارویی می‌کنند.
.
.
یاد نقاشی های دوران کودکیم افتادم که درخت بلوط حضوری چشمگیر در طرح های مبتدیانه من داشت. گاهی نقاشی من فقط یک درخت بلوط بود با تمام جزییات. بارها معلم نقاشی، پدر و مادرمو خواسته بود که بگه این بچه جز درخت چیز دیگه ای بلد نیست بکشه؟!